Eating disorders

Allt för många människor i denna värld svälter sig själva för att de blir kallade tjock, ful, fet, knubbis osv. Många tränar dag ut och dag in för att bli smala och få den "perfekta" kroppen som i vissa fall är alldeles för smal för deras längd och kroppsbyggnad. Ingen människa ska behöva höra orden som får en att må så dåligt att man väljer att börja hoppa över middagar, frukost, lunch. Att hoppa över en måltid per dag kan göra att man kommer in i en vana och tillslut plockar bort all mat som man behöver för att få energi att kropoen börjar att må dåligt och man själv mår sämre. Får man ingen hjälp kan det sluta med att det går så illa att man svälter sig till döds, den sjukdomen kallas Anorexia och är en otroligt hemsk sjukdom som ingen ska behöva gå igenom.
 
Det är inte rättvist och det är inte "roligt" att se så smala tjejer eller killar kalla sig själva tjocka för det är dem verkligen inte! Ingen är varken tjock - fet - ful - knubbis osv, alla är vackra inifrån och ut på sina egna vis, ingen är egentligen så olik för alla är lika värdefulla, alla betyder lika mycket, så sluta behandla folk illa. 
 

"Anorexi är en ätstörning som innebär att man bantar så kraftigt att man svälter sig själv. Man tycker att man är tjock även om man väger mindre än andra. Man är mycket rädd för att gå upp i vikt och tänker ständigt på vad man ska eller inte ska äta.

Anorexi är vanligast bland flickor i tonåren och unga kvinnor, men även pojkar och vuxna får anorexi. Vad som orsakar ätstörningen är olika från person till person. Oftast är det flera saker som spelar in. Slankhetsideal i tidningar, reklam och annan media bidrar, men ätstörningar är oftast ett symtom på något annat, exempelvis låg självkänsla. Ofta är sjukdomen kopplad till höga prestationskrav och en vilja att ha kontroll för att kunna handskas med svåra känslor.

Anorexi börjar oftast med att man bantar. Händelser under uppväxten eller en plötslig kris kan utlösa bantningen.

Anorexi kan vara livshotande om den inte behandlas. De allra flesta som får behandling blir friska." - http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Anorexi/?ar=True

 
 
Breaking News Till Er Läsare,
jag kommer inte att uppdatera varje - varannan dag på ett tag som jag gjort sedan jag skapade bloggen, istället kommer det att komma upp minst 2 - 4 inlägg varje vecka, kanske några fler om jag orkar men jag kämpar just nu något galet i skolan och samtidigt kämpar jag att få tillbaka hästarna och skolan som jag förlorade 15 Augusti 2013. Jag kämpar för att hitta balans och orken igen och det är därför mina inlägg inte blivit så bra som de borde ha blivit, så bra som jag velat det för jag inte riktigt mår helt 100 just nu. 
 
Jag älskar att skriva och jag mår bra av att hjälpa andra så att lägga ner bloggen är inget som kommer ske på ett tag men jag vet inte vad som kommer hända i framtiden, sålänge får ni nöja er med 2-4 inlägg i veckan. Är det okay?
 
 
Remember, you are all strong, you can all win this. Everything may come back like it has to me, but never ever stop fighting. You may have won this battle before, then you can do it again! Stay Strong And Never Give Up Hope! Jag kommer alltid att finnas här och hjälpa människor, sålänge jag kan.
 
"I´m sorry but this is how it has to be for a while..."

// Mickaela
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: