Gruppindelningar..

Skolterminen har börjat för många och man kan åter igen märka hur många de är som inte trivs, eller mår bra i skolan. Till er vill jag bara hälsa: "ta det lugnt och försök andas. Glöm inte ta en paus i all stress, glöm inte ta en paus och gå ut och gör något som du är intresserad av, något som du tycker om att göra. Hitta det som gör livet lite roligare, hitta något som är värt att kämpa för i kampen mot mobbningen. Hitta det lilla extra som ger dig trygghet, glädje, hitta det som får dig att vilja leva och fortsätta att uppnå dina drömmar. Ingen dröm är för liten, ingen dröm är för stor, kämpa, du klarar det. Ni är aldrig någonsin ensam!"


En annan sak jag ville skriva eller ja, som jag har funderat över är en fråga jag ofta ställer mig själv, en sak som är så uppenbar i skolor, både här i Sverige men också runt om i världen och man ser det, över allt, det dyker speciellt upp i filmer, gruppindelningar.. och jag undrar, för det behöver eller rättare sagt, det ska inte vara såhär!

Det är sjukt hur indelade vi människor har blivit här i världen. I skolor finns sportsfånarna, idrotts"idioterna", plugghästarna, nördarna, allt vad man nu än kallar de olika grupperna man sätter olika människor i. Jag har ingen aning om varför dessa uppdelningar finns för det finns inget som heter extra fin eller ful, äcklig etc. Det spelar ingen roll om någon älskar att träna på gym eller andra som tränar i olika sporter, eller de som pluggar några extra timmar varje dag för att kunna gå det där extra steget till ens egna mål. Det bör inte finnas något som heter populär och inget som heter opopulär, för ALLA är exakt lika mycket värda, oavsett vad man "har för status", oavsett hur man ser ut, oavsett hur ens familj och släkt är, oavsett vad skall allas behandlas lika.


Jag är uppväxt med orden, behandla andra som du själv vill bli behandlad, men tyvärr är det inte så i samhället idag. Sättet vi människor behandlar varandra, det är skrämmande och sjukt. Hur kan kan man dela upp varandra i olika grupper. Hur kan man anse att någon annan person är mindre värd än en själv? Hur länge har det varit såhär egentligen, jo, alldeles för länge och det bör få ett slut, precis som mobbningen. Det är inte rätt att dela in människor i olika grupper och "hata" varandra, anse att någon är mindre värd, för sannigen är, alla är lika mycket värda. Alla har något gott inom sig, men alla har även något ont inom sig, ingen är perfekt, ingen har någonsin varit perfekt och ingen kommer någonsin att bli perfekt, för det finns inte en själ i världen som inte har gjort misstag eller kommer göra misstag, det är så världen är, det är så livet är. Misstag lär man sig av, misstag växer man genom. Vissa misstag är svårare att hantera, andra misstag kan aldrig bli förlåtna.

 

I mina ögon ska ingen människa känna sig ensam, ingen ska känna sig osynlig för skolkamrater eller världen. Ingen människa ska behöva gå och vara rädda i skolor för att det idag har blivit så lätt för ungdomar att få tag i olika slags vapen som kan skada andra medmänniskor. Det är även skrämmande hur vapen, droger, alkohol idag har fått övertaget och vunnit över godhet och trygghet.. Vi alla måste göra något åt allt som händer. Jag klarar inte av att sitta och se på medan människor förgör varandra, hatar varandra, har den här synen på varandra. ALLA är lika mycket värda i mina ögon.

 

 // Mickaela

 


Kära läsare, min uppdatering här på bloggen kan bli sämre inom kort. Mycket för att jag snart kommer flyga över till England för att jobba på obestämd tid. Men oavsett, kommer jag inte sluta uppdatera här, ska försöka uppdatera så mycket jag bara kan och jag kommer även fortsätta att hjälpa till att driva organisationen Fight For The Bullied vidare!

 

Ta hand om varandra! Visa uppskattning! Visa godhet, visa respekt för andra. Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.. då kommer du längre....

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: