Jag vet att..

Jag vet att en flicka eller pojke idag kom hem till sin familj med en smärta i bröstet efter hemska ord, slag etc. som hon/han fått ta emot i skolan. Kanske berättar dem för familjen vad som hänt medan tårarna rinner ner för kinderna, kanske dessa människor sätter på sig ett leende och säger att allt vart bra i skolan för rädsla för vad som ska hända om de kommer fram att någon varit styg mot dem. Jag vet att personen som blivit mobbad i skolan idag undrar om det är sitt fel att en annan människa gör en illa, om det finns något hon/han kan göra själv för att stoppa det. Kanske hjälper det att vara lite snällare? Eller kanske man bara ska le och gömma sig? Håla sig för en själv?
 
Jag vet att en klasskamrat till dessa människor går hem till sin familj med en vetenskap om att hon/han gjort en eller flera personer illa. Kanske denna personen i just denna stund ligger i sin säng och undrar varför hon/han är elak, varför hon/han gör en annan människa illa. Kanske får just denna personen stryk hemma eller blir illa behandlad på olika sätt som hon/han inte vågar tala om för rädslan, rädslan för vad som skulle hända om någon får reda på det. Jag vet att en person som mobbar kan ha det jobbigt hemma eller själv inte må bra, sorgligt men tyvärr mycket sant i dagens samhälle och tyvärr så får den smärtan/sorgen som denna människan bär inom sig, en människa att reagera på ett sätt hon/han nog aldrig skulle göra om hon/han mått bra...
 
Jag vet att mobbning är något fruktansvärt som får tusentals människor att tänka tankarna kring självmord. Jag vet även att x. antal varje år går steget längre och faktiskt tar sitt egna liv och lämnar denna jord. Jag vet att just i denna skrivande stund har x. antal människor ångest inför att gå till skolan eller jobbet för folk inte är snälla eller trevliga, inte visar respekt.Jag vet även att i denna skrivandes stund tar tyvärr en oskyldig människa sitt liv och lämnar familj, släkt, vänner, framtiden bakom sig i ett sista försök att bli av med smärtan inombords. Jag vet hur otroligt jobbigt det är med mobbning, alla tankar, all smärta, all ångest, alla tankar, alla känslor som rör sig i huvudet och man undrar varför jag? Varför? Har jag gjort något fel? Är det mig det är fel på? ... 
 
 
NI är alla så jädra fina precis som NI är, NI duger precis som ni är!. Ni har hela livet på er att leva, sluta upp med att göra varandra illa. Mobbning är något fruktansvärt som kan ta bort ett liv i en split sekund. Mobbning borde inte få finnas, mobbning ska inte finnas. Tillsammans kan vi alla göra en skillnad, om vi hjälps åt. Om vi alla står upp för varandra, tar hand om varandra, visar den där bristande respekten som tyvärr saknas runt omkring i världen. Klappa varandra på axklarna istället för att använda knytnävarna, använd huudet för att hjälpa en människa istället för att använda huvudet och göra andra illa. Är det inte dags att mobbnignen får ett avslut? Det tycker i alla fall jag, jag som varit mobbad i så många år, som idag är fri, är så otroligt trött på allt som har med mobbningen att göra och jag vill bara få ett stopp på det, för evigt. INGEN förtjänar att bli mobba och INGEN förtjänar att må så dåligt att man inte ser någon annan utväg.. ALLA människor förtjänar att leva livet, föräldrar och syskon förtjänar att se varandra - se barn/syskon växa upp och bli fina människor. Jag vet att ingen människa är densamme, men ALLA har styrkan att sätta stopp för detta fruktansvärda som händer runt om i världen just nu, både i riktiga livet och ute på nätet. 
 
Jag vet att livet inte är till för att följa upptrampade vägar. Livet är inte till för att göra en annan människa ledsen eller få en annan människa att må dåligt. Livet är inte till för att hata och göra varandra illa. Livet är inte till för att skada varken sig själv eller andra. Livet är till för att leva, för att ta hand om varandra, visa varandra den respekt och jämnställdigheten jag önskar fanns runt omkring i världen. Livet handlar om att gå egna vägar, möta människor på vägen, en del kommer bli ens vänner, en del kommer man aldrig mer säga hej till igen. Livet är till för att möta utmaningar och utmana dem och vinna, då blir man starkare. Livet handlar om att värna om miljön och varandra, barn som vuxna - gamla som unga. Livet handlar om vänskap, glädje, lycka, hopp, kärlek, förtreonde bortom gränser. Ta vara på livet för man lever bara en gång. Ta vara på varandra, gör inte varandra illa, visa att det finns hopp där ute i världen, att det finns en värld som faktiskt är värd att minnas. En värld där det finns glädje, lycka, vänskap, kärlek, förtroende, hopp och lycka där hat, ilska, sorg, vårld etc. inte existerar.
 
Stay Strong And Never Give Up Hope!
 
// Mickaela


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: