Kommer aldrig att förstå varför..

Jag önskar jag kunde svara på alla frågor folk har om mobbning, livet, människor men det kan jag inte. Jag är ingen människa som har alla svar, för jag har själv frågor och de flesta frågorna startat med ett enda ord: varför.


Varför mobba någon?

Varför förstöra någon så mycket att det känns som inget kommer bli bättre? Som att livet inte är värt att leva längre?

Varför såra någon som redan är bruten i bitar?

Varför ens öppna munnen och säga elaka ord, ord som faktiskt sårar mer än vad folk tänker på?

Varför klå upp någon på en fotbollsmatch, basketmatch, i skolan, eller vart man än är? Även om en del människor orsakar problem, är våld aldrig rätt lösning, på något problem alls. Våld orsakar bara ännu mer problem, det löser inget, saker och ting blir snarare tusentals gånger värre.

Varför knuffa på andra?

Varför se ner på andra?

Varför trycka ner någon annan?

Varför skada någon annan?

 

Jag tror aldrig jag kommer förstå varför folk mobbar andra, varför mobbning ens finns. Jag har ingen aning om hur, vart eller när mobbningen i världen uppkom, bara tanken av de gör mig ledsen för jag har själv varit en av alla miljarder människor som blir eller har blivit utsatt för mobbning av alla dess olika former. Jag kommer aldrig kunna förstå hur man kan välja att skada en annan människa. Även om det gör ont skulle jag vilja veta, för jag vill hjälpa dem människorna, både dem som blir mobbade men också vill jag hjälpa dem som mobbar, för jag vet att många av de som väljer att trycka ner någon annan, oftast, själv inte mår bra.

 

Jag vet inte varför en del tycker detta är ett roligt ämne att tala om, det kommer jag aldrig någonsin att förstå mig på och det är något jag aldrig kommer att kunna acceptera. Mobbning är inget roligt, mobbning är bland det värsta jag vet om och det finns inte mycket jag vill mer än att få det stoppat! Jag vet inte varför folk börjar skratta när någon försöker stå upp för en medmänniska, försöker stoppa detta som sker. HUR kan någon se något roligt i detta som får oerhört många stackars människor att ta livet av sig varje år? Hur kan de vara roligt att se någon som skadar sig själv för att de inte mår bra? Hur kan det vara roligt att folk faktiskt inte vill gå till skolan, är rädda för att gå till skolan, rädda för både andra människor och sig själva? Rädda för sina egna tankar? Hur kan det vara roligt? I mina ögon är det inte alls något som man ska skratta åt och ta det lätt med. Mobbning skall tas hand om omedelbart, något som tyvärr inte ofta sker. Oftast trycks problemet undan och undanflykterna är många. Allt från, det är inte vårt bekymmer, på våran skola sker ingen mobbning, vi har nolltolerans etc. men hur kan man inte märka något?

 

Jag vet många som gått från att ha toppenbetyg till att knappt klara av skolan på grund av att de blir mobbade och inte orkar. Jag vet många som inte får någon hjälp från skolor eller familjemedlemmar eller vänner. Jag vet många som inte orkar, som är så trötta på att bli nekad hjälp från vuxna människor. Jag vet några som vill ha hjälp men som är rädda för att säga ifrån, då de är rädda att de inte få hjälp, för de finns så många som inte får någon hjälp alls. Ska det verkligen vara såhär? Är det verkligen såhär vi vill att unga människor, men också vuxna ska ha det? När ska det ta stopp? När ska allt tas tag i? När ska vi alla kämpa tillsammans för att ingen alls ska se självmord som allra sista utvägen att bli fri från smärta och sorg? Jag förstår verkligen inte hur så många människor kan blunda och vända andra kinden till när sanningen ligger precis framför oss allihopa. Det är skrämmande att se hur världen ser ut idag, hur mobbningen bara fortsätter att växa i en rasande fart..

 

Människor måste börja respektera varandra för från där jag nu står .. är där så mycket hat, ilska, sorg i världen även om det fortfarande finns kärlek, vänskap, glädje och lite hopp, som gör världen till en mörk plats att vara på där inte många känner sig trygga. Jag kan se människor som inte må bra, som är skadade men försöker sätta upp en mask för att ingen ska se det. Jag ser så många unga människor fejka deras leende för att gömma sig ifrån hur de verkligen känner, allt för att de är rädda för att säga något för att de kanske inte tror att någon skulle förstå. Jag kan se så många andra människor som behöver hjälp men som ingen hjälper. Jag ser så många vilsna själar gå omkring på gatorna utan att säga hej, utan att säga ett ord, som bara kollar ner i marken – mycket utav rädsla för att bli dömd av andra.

 

Vi borde hjälpa varandra utan att någon ska behöva be om att få hjälp. Vi alla borde respektera varandra och ta väl hand om varandra. Att se människor som inte må bra gör ont för jag kan känna deras smärta, se deras sorg genom att kolla i i eras ögon och jag vill bara hjälpa varenda en av dem. För jag vet att livet är inte rättvist. Livet är "a pain in the ass" men vi måste stå starka för allt kommer vara värt det i slutet, eller?

 

Jag står fortfarande här och undrar hur det kunde bli såhär. Vart gick allt snett, vart gick det så himla fel? Jag menar.. vad hände egentligen? Varför ändrades allt till ett så mycket mörkare ställe och respekt, omsorg försvann ifrån människors synfält?.. Jag ser världen sakta falla sönder och jag tycker inte om det jag ser. Det finns så mycket vi måste förändra innan det är för sent.. Tillsammans kan vi alla göra en förändring. Jag kan inte förändra världen, även om jag tillsammans med fina vänner försöker stoppa mobbning, försöker göra en förändring. Vi kanske kan göra en liten skillnad i någons liv men vi kan inte ensamma förändra hela världen. Det är dags att öppna ögonen, resa sig upp och kämpa tillsammans. En gång för alla, få stopp på allt detta hemska som sker!!

 

Till alla er där ute som blir mobbade eller har blivit mobbade, Stay Strong And Never Give Up Hope! Ni är aldrig någonsin ensamma, vi finns här för er. Sänder alla tankar och all kärlek till er och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni också en dag kan bli fri från mobbningen och få leva lyckliga liv.

 

// Mickaela Persson

http://changelifes.blogg.se

http://fightforthebullied.blogg.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: