Smärta - Pain

                                                               
 

Smärta, det är något enormt smärtsamt och väldigt jobbigt. I vissa fall kan man hantera smärtan helt annorlunda mot andra gånger. Smärta kan handla om slag, sår, brytna ben, om man klämmer sig, att förlora någon som man känner och tycker om, förlora ett djur, en vän. Smärta kan handla om vad som helst. Man kan känna en enorm smärta i bröstkorgen om man får höra hemska ord som kastas mot en, om man råkar ut får något obehagligt. Men smärta kan även handla om känslor. Känslan att man kankse inte passar in, att man inte kan göra något rätt, om att man är rädd.

 

Jag vet hur jobbigt det är att leva i smärta, att knappt orka gå ur sängen på morgnarna för att det gör alldeles för ont. Att se bilder på hur allt brukade vara och längta tillbaka tills dagarna man var fri ifrån allt. Jag vet hur det är att vara livrädd för att ta ett steg, att inte orka lyfta benet och ta ett enda steg till för att det går så galet ont i hjärtat, att känna detta går inte.

 

Jag vet hur ont smärta gör, jag vet vad smärta kan göra till människor. Jag vet att man kan övervinna smärtan, oftast genom att resa sig upp, tvinga sig själv att fortsätta att gå. Smärtan kommer att gå vidare över i styrka, smärtan kommer att försvinna ju mer du tänker på att överleva, att tänka på framtiden, fokusera på saker du tycker om, personer i din närhet du älskar. Tänk positivt och fortsätt att gå.

Smärtan du känner just nu, förvirringen, rädslan, det går att övervinna. Visst, det kommer ta lång tid innan allt kanske blir som förut eller blir bättre, tro mig, jag vet. Men i slutändan är det värt att lägga ner tid på att fortsätta gå, göra saker man älskar, fokusera på annat. 

 

Ni är alla värda så mycket mer än smärtan ni känner inom er. Ni alla är värda ett positivt, lyckligt liv. 

 

// Mickaela

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: